Atelierul Mobil
Apele Unite ale României – vâslim pentru comunități durabile
În barcă cu dezvoltarea durabilă
canotca școală
Edițiile anterioare ale atelierului sunt menționate aici: Mila 23, Comana, Chilia Veche, Piscu, Sfântu Gheorghe, Sulina, Eșelnița și Drobeta Turnu Severin, rețeaua Călăuzele Apelor.
Cincisprezece copii construiesc o canotcă în cincisprezece zile și extrag șapte lecții practice pentru școală
Pe 30 iunie 2021, a fost lansat, la Muzeul – Atelier Școala de la Piscu, atelierul „Apele Unite ale României – vâslim pentru comunități durabile”, componentă a unui program de educație integrată adresat elevilor de gimnaziu, inițiat de Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 și Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, program care își propune să le ofere acestora „învățare cu sens”.
15 copii de gimnaziu au construit o canotcă, timp în care au descoperit cum pot pune în practică cunoștințele teoretice dobândite în școală. Atelierul s-a derulat pe parcursul a trei săptămâni, fiind susținut de Viorel Gheorghe, meșterul marangoz al echipei Rowmania și al Asociației Ivan Patzaichin – Mila 23.
În final, pe 20 iulie, canotca-școală a fost „dată la apă” și testată de către copii.
Canotca construită de copii a fost lansată pe Lacul Snagov
Pe 20 iulie, copiii care au construit canotca – vedetă a exercițiului nostru de „învățare cu sens”, au lansat-o la apă, pe Lacul Snagov, de la baza sportivă la care Ivan Patzaichin s-a antrenat în timpul carierei și unde și-a coordonat sportivii, ca antrenor.
„Experiența este cea mai bună educație pe care le-o putem da copiilor noștri, iar apa este viață. Cu siguranță, copiii își vor aduce aminte mereu cum au construit o canotcă, în doar trei săptămâni. Cu mare bucurie le-am fost alături astăzi la lansarea canotcii la apă pe lacul Snagov și le-am urmărit entuziasmul. Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă va susține întotdeauna astfel de proiecte dedicate copiilor, pentru că dezvoltarea durabilă înseamnă, în esență, asigurarea și promovarea unui stil de viață sănătos și sustenabil pentru generațiile viitoare.”
László Borbély, coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă
La realizarea ambarcațiunii au constribuit elevi din localitățile Piscu, Balotești, Izvorani, Țigănești (Ilfov) și din Țigănești (Rep. Moldova). Copiii au lucrat la Muzeul-Atelier Școala de la Piscu sub conducerea lui Viorel Gheorghe, marangozul echipei Rowmania. I-au însoțit în acest demers profesori de matematică, fizică, geografie, educație socială, precum și specialiști în dezvoltare durabilă, artă și design asistat de computer; Adrian Ivan, Cristi Petcu, Costel Neicu, Irina Constantinescu, Laura Gunesch, Teodor Frolu, Adriana Scripcariu și Victor Jantea.
Din lecțiile practice oferite de aceștia, organizatorii vor extrage materiale video ce vor constitui resurse educaționale deschise – material didactic intersiciplinar, disponibil profesorilor din toată țara, pentru a-și face orele la clasă mai variate și, deci, mai atractive pentru elevi.
Proiectul „Apele Unite ale României – vâslim pentru comunități durabile” va continua în perioada imediat următoare cu un atelier similar la Chilia Veche, în jud. Tulcea, unde copiii de la Școala Gimnazială își vor construi propria canotcă, ce va rămâne în dotarea școlii.
Pe 20 iulie, când am dat #canotcașcoală la apă pe lacul Snagov, prietenii de la București FM au venit să-i cunoască pe copiii care au construit-o.
În plus, au vrut să afle ce înseamnă un #marangoz A ieșit un reportaj pe care vi-l propunem aici.
Foto: Oana Radu Turcu
Mulțumim tuturor celor implicați în această aventură și pornim spre cel de-al doilea atelier, la #ChiliaVeche: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, Școala de la Piscu, Facultatea de Geologie și Geofizică, Universitatea din București, Asociația pentru Promovarea Educației Deschise, Atelierul Mobil.
#ApeleUnite #jurnaldebord #canotcașcoală #învățarecusens #dezvoltaredurabilă
Invitație
Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 și Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României – Secretariatul General al Guvernului vă invită la
Lansarea la apă a canotcii realizate de copii
Canotca a fost construită în cadrul atelierului educațional
Apele Unite ale României – vâslim pentru comunități durabile
Marți, 20 iulie, ora 10:00
La Complexul Sportiv Național Nicolae Navasart
(intrare DN 1 – Ciolpani)
Atelierul Apele Unite ale României – vâslim pentru comunități durabile face parte dintr-un program de educație integrată adresat elevilor de gimnaziu, care își propune să le ofere acestora „învățare cu sens”.
Timp de trei săptămâni, la Muzeul – Atelier Școala de la Piscu (jud. Ilfov), elevi din localitate, din Balotești, Izvorani, Țigănești (Ilfov) și din Țigănești (Rep. Moldova) au construit o canotcă, pe care marți o vor lansa la apă și o vor testa pe lacul Snagov, de la baza sportivă la care Ivan Patzaichin s-a antrenat în timpul carierei și unde și-a coordonat sportivii, ca antrenor.
Prin realizarea ambarcațiunii din lemn, copiii au experimentat aplicarea practică a cunoștințelor dobândite la școală, înțelegând astfel mai bine utilitatea acesteia. La atelierul condus de marangozul Asociației Ivan Patzaichin – Mila 23, Viorel Gheorghe, au participat profesori de matematică, fizică, geografie, educație socială, precum și specialiști în dezvoltare durabilă, artă și design asistat de computer.
Atelierul a fost documentat video, pentru realizarea unor materiale didactice cu rol de resurse educaționale deschise.
Atenție, se filmează! 🎬
Canotca pe care o construim la #Piscu este eroul principal într-un film despre bărci. 🎥🛶 Și despre #educațiecusens. 🔍
💧 Proiectul „Apele Unite ale României” promovează democratizarea accesului la apă și vizează conștientizarea privind importanța apei pentru dezvoltarea comunitară. Este inițiat de Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 împreună cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă. Cu sprijinul Asociației pentru Promovarea Educatiei Deschise. Mulțumim, Laura Gunesch! Gazda atelierului: Muzeul – Atelier Scoala de la Piscu. Parteneri media: TVR, Radio România, BucurestiFM. 🛶 Viorel Gheorghe – Atelierul Mobil 📷 Oana Radu Turcu
#ApeleUnite #canotcașcoală #jurnaldebord #învățarecusens #dezvoltaredurabilă
Joi, pe 8 iulie, la atelier, ne-am îndeletnicit cu coaserea canotcii 🧵🛶
A fost un timp bun de stat la povești într-o #șezătoare ad-hoc formată de jur împrejurul bărcii. 💫💬
Micilor meșteșugari li s-a alăturat Irina Constantinescu, profa de geogra sosită la Piscu (Ilfov) din Cândești (Dâmbovița) special ca să participe la experimentul nostru de #învățarecusens. 💡🗺️
Pornind de la canotcă, au explorat împreună ideea de #apă dintr-o perspectivă geografică – de la general (cum identificăm direcția de curgere a apelor, malul stâng și malul drept, relația dintre afluenți și râuri etc.) la particular (cum ar fi apele navigabile din împrejurimile Piscului). 🌊🚣
Dan Lupu, studentul voluntar de la Facultatea de Geologie și Geofizică din București, a completat atmosfera nautică a zilei cu o demonstrație de noduri marinărești. ⚓
Canotca #ApeleUnite începe să prindă formă
Elevii de la atelier ne însoțesc pe parcursul evoluției sale. Ieri, pe 7 iulie, cu Adi alături (Adrian Ivan, un super-prof de mate sosit din Tulcea la Piscu special pentru atelier), Viorel le-a povestit despre axe, diviziuni, unități de măsură, scalări și alte noțiuni pe care le auziseră anterior și pe care acum au avut prilejul să le și plaseze într-un context practic. 📚🛶📐
Victor Jantea, digital designer la DC Communication, a completat demonstrația despre utilitatea matematicii, arătându-le copiilor instrumente #online prin care pot vizualiza și realiza reprezentări 3D ale diferitelor obiecte în mediul #digital. 💻
Radu Grigore, student la Facultatea de Geologie și Geofizică, Universitatea din București, a povestit cu elevii despre #apă, din perspectiva evoluției fizice și organice a #Pământului. 🌎
Siiigur sunteți curioși să aflați ce au mai făcut copiii la Atelierul #ApeleUnite 🥁
În video, câteva momente cheie suprinse liric prin lentila 📷 Oanei Radu Turcu. Împreună cu meșterul marangoz Viorel Gheorghe, elevii au parcurs o nouă etapă a atelierului de construcție integrală a unei bărci din lemn. 🛶 Au învățat să măsoare, să citească planuri de execuție, să înțeleagă noțiuni noi din fizică, chimie și matematică și, mai ales să lucreze #înechipă. 🚣
La atelier, copiii învață lucruri interesante despre meșteșugul construirii bărcilor („marangozeria”), navigație, importanța apelor pentru dezvoltarea așezărilor umane și construirea identității acestora, cum poate utiliza omul natura fără să o strice și elemente de dezvoltare durabilă.
Construind cu mâinile lor o ambarcațiune, de la planuri, până la finisaj și lansarea la apă, elevii au prilejul să experimenteze cu practicalitatea disciplinelor studiate la școală și să înțeleagă mai bine utilitatea acestora. În timpul atelierului, sunt înregistrate video etapele de construcție și legătura acestora cu diferite materii de școală, alături de profesori. Vor fi astfel realizate șapte pachete de resurse educaționale deschise, evidențiind aplicabilitatea directă a noțiunilor învățate la matematică, fizică, chimie, geografie, botanică, istorie, comunicare. Acestea vor putea fi folosite ulterior de profesorii din întreaga țară la clasă, pentru a crește atractivitatea școlii în rândul elevilor.
„În spiritul dezvoltării durabile, pornim încă un proiect aparte pentru educație. Avem nevoie ca noile generații să se împrietenească cu natura, să dezvolte abilități practice și să îmbrățișeze principiile sustenabilității. Dezvoltarea durabilă înseamnă ca noi, adulții, să pregătim lucrurile ca voi, copiii, să aveți o viață mai bună.”
László Borbély, coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă
La atelier participă copiii din localitatea Țigănești din Rep. Moldova și din localitatea Piscu (jud Ilfov) și voluntari de la Universitatea București, Facultatea de Geologie, masteratul Geobiologie aplicată în conservarea patrimoniului natural și cultural.
Copii se transformă, în marangozi, dezvoltând-și abilități noi și punând în practică cunoștințe dobândite în școală. Ei modelează lemnul și, prin lecții interactive, află care sunt regulile de bază ale fotografiei, aplică noțiuni de geometrie, fizică, economie, comunicare și ecologie, exersându-și, totodată, gândirea critică și spiritul civic activ.
La deschiderea atelierului au participat: László Borbély, coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, Teodor Frolu, vice-președintele Asociației Ivan Patzaichin – Mila 23, Adriana Scripcariu, istoric de artă, Școala de la Piscu, Bogdan-Cristian Călin, primarul comunei Ciolpani, jud. Ilfov, Valentina Țaca, primarul localității Țigănești din Rep. Moldova, prof. biologie, Laura Gunesch, expert educație.
Proiectul Democratizarea accesului la apă – Apele Unite ale României este derulat de Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23, în parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, Fundația Dala, Asociația miniMASS, Asociația Unda Verde, Asociația Comunelor din România ACOR, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.
#ApeleUnite #canotcașcoală
Proiectul „Apele Unite ale României” promovează democratizarea accesului la apă și vizează conștientizarea privind importanța apei pentru dezvoltarea comunitară. Proiectul este inițiat de Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 împreună cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României – Secretariatul General al Guvernului. #dezvoltaredurabilă
Cu sprijinul: Kaufland România, Aqua Carpatica, Bosch România și al Asociației pentru Promovarea Educației Deschise. Mulțumim, Laura Gunesch! Gazda atelierului: Muzeul – Atelier Școala de la Piscu, 🛶 Felicitări, Viorel Gheorghe – Atelierul Mobil. #învățarecusens
Parteneri media: Televiziunea Română, Radio România – București FM.